tisdag 15 september 2009

Tisdag 15 september 2009

Förmiddagen ett möte angående PRO:s nya trippelskraplotter. Där det fördes fram mycket kritik från olika håll angående firman som ringer och säljer abonnemang på dessa lotter. Vi måste skärpa de etiska reglerna för denna försäljning är helt klart. Efter en trevlig lunch med frugan så kollar jag mailen och upptäcker att jag fått ännu fler frågor angående olika listor och vad man behöver dem till. Så jag skriver ner allt här och nu:
Boendelista kan man få från alla allmännyttiga fastighetsbolag eftersom det är en offentlig handling. Jag beställer mina från vår förvaltare och det jag får är vem som har kontraktet, lägenhetsnummret och vilken adress de bor på. Alltså en avskalad lista men för oss den viktigaste av information vem som har kontraktet. Här kan vi då avläsa om det är 1 eller 2 personer som står på kontraktet. Dessutom kan vi kolla brevlådor, dörrar och se hur många 2:handsuthyrningar det eventuellt finns. Man frågar efter rätt person när man knackar dörr.
Nästa lista av vikt att beställa är folkbokföringslistan från skatteverket, också offentlig handling. Med dessa 2 listor i handen kan Ni jämnföra om kontraktsinnehavaren är folkbokförd på fastigheten. Viktigt vid fullmakter och röstningar vid köpstämman. Efter en köpstämma kan en hyresgäst efter 3 veckor skriftligen begära att få ta del av protokoll, röstlängd och fullmakter. Detta är ibland svårt, då får man återgå till fastighetsbolaget där det är en offentlig handling och de är tvungna att lämna ut dessa handlingar. Om det behövs kan man begära handräckning från Kronofogdemyndigheten. Hittills har vi aldrig stött på problem om detta.
Ni har 3 månader från köpestämmans datum att klandra stämman, och detta måste göras av en medlem i Brf. Oftast får vi då hjälp från juridiska avdelningen på Globen och vi hjälper till att plocka fram de uppgifter de behöver. Vi brukar också hjälpa till med bevakning av Inskriviningsmyndigheten vid behov så att inte lagfart tas ut innan vi har fått framföra våra klagomål.
Detta gäller den allmännyttiga delen, hur det ser ut på den privata har jag mindre erfarenhet av.
Kom ihåg när Ni knackar dörr, att Ni har korrekta uppgifter och att Ni informerar på ett trevligt sätt och respektera ett nej tack.
Har Ni fler frågor så vet Ni var jag finns

Inga kommentarer: