onsdag 2 september 2009

Onsdag 2 september 2009

Iväg tidigt på morgon för att lämna ett PK prov, sedan hem till Guns härliga frukost med gröt och kokt ägg. Då började telefonen ringa en 77 årig man invandrad från Afrika och hans fru ville ha hjälp med ett papper från Försäkringskassan. Hans fru går snart i pension och de ville ha lite fler uppgifter. Givetvis hjälper jag dem med deras papper så det blir dagens goda gärning.
Sedan ringer en styrelsemedlem som tagit "time out" och berättar att styrelsen i Ätten 1 går runt till alla nejsägare och tigger och ber att de skall köpa sina lägenheter. Tror att de har lite trubbel med banken, kan inte tänka mig något annat Sedan ringer en hyresgäst i Ätten 1, en ung man som haft ett stökigt leverne en längre tid, men nu är skötsam och övertog sin mammas lägenhet när hon dog för ca 6 månader sedan. Han berättade hur de i styrelsen för Ätten 1 lurat honom att skriva på en fullmakt och nu ville han återkalla den. Han var mäkta förgrymmad. Jag förklarade att stämman redan var klar och att de hade utnyttjat hans fullmakt, men jag gav honom telenr till den jurist som sköter ärendet för Ätten 1, så får vi se vad som kan komma ut av det hela.
Efter lunch så kom vice ordföranden i vår förening och berättade sammanställningen för operation dörrknackning. 12 st som sagt rakt ut att de vill köpa och 52 st som inte villköpa. Resten av de boende kunde inte ta ställning eller var bortresta eller kanske inte öppnade för oss.
Detta innebär dock att vi har en klar majoritet för ett nej vid en eventuell stämma.
Tidig kväll kom närmaste grannen med ett papper från skatteverket som hon ville ha hjälp med. De är från Mongoliet och talar väldigt lite svenska och har nyligen fått en lite pojke som vi har döpt Yum Yum. Skatteverket ville ha reda på mammans och pappans födelsedata varifrån de kommer och vilket namn pojken fått. De är asylsökande så de har inget personnummer som vi vanliga svenskar. Givetvis hjälper jag dem med deras handling och när Gun och jag sitter och tittar på aktuellt kommer nämda familj och vill bjuda på mat. Vi tackade givetvis ja och det ångrar jag inte, en mongolisk rätt på lammfärs inbakad och ångkokt och mogoliskt tee.
Vilken avslutning på en underbar solig dag i vårt härliga Östberga

Inga kommentarer: