måndag 9 februari 2009

Söndagen den 8 februari 2009

Debatten är het vad gäller kärnkraften. En del tycker att Mona hamnat i en fälla. Jag tycker inte det ärligt talat. Hon säger ju klart och tydligt att kärnkraften skall finnas kvar så länge befintliga kraftverk går. Det hon vill ha är en snabb utbyggnad av förnyelsebar energi. Jag tror också att både industrin och väljarkåren förstår detta budskap, och på sikt kommer detta att gynna oss i valdebatterna inför valet nästa år. Miljövännerna är starka i vårt land och det är inte så länge sedan vi hade hårt motstånd mot utbyggnaden av kärnkraften. Det är mest de yngre som är för en utbyggnad vad jag kan förstå men många av dem har inte upplevt rädslan och våndorna vid olyckorna som skett både i USA och före detta Sovjetunionen. För att skapa jobb i den här krisen skulle det vara utomordentligt att få till en snabb utbyggnad av vindkraften. Det går betydligt snabbare än att vänta på nya kärnkraftverk som inte kan tas i bruk före 2025.
Än bättre vore det om det startades en ordentlig kampanj för att spara energi.denna kan riktas både mot industrin och allmänheten. Inte minst skulle vi kunna starta energibesparingsåtgärder i våra miljonprogram hus. Och ärligt talat tror jag att vi skulle kunna spara ordentligt den vägen.
Så därför ser jag fram emot ett rotavdrag även för hyreslägenheter, som är på undantag när det gäller det här. Det skulle gynna välfärden i Sverige det är min övertygelse.
Sen som vanligt hann jag med en kopp tee och macka när frugan kom hem från jobbet

Inga kommentarer: