måndag 9 februari 2009

Måndagen den 9 februari 2009

Tog det lite lugn under förmiddagen. Kollade in alpina åkningen och där gick det ju inte så bra. Var tvungen att ta mig ner till apoteket en sväng och hämta ut lite medicin.
Eftermiddagen ägnade jag mig åt att plugga in stadgarna för PRO, kolla av intranetet och servern där föreningarnas hemsidor ligger.
Under kvällen hade några av medlemmarna i styrelsen för LH Östberga bestämt att åka till Aspudden och lyssna på ett föredrag. Jag fick frågan om jag ville följa med och det lät intressant att få veta lite mera om kooperativ hyresrätt.
När vi kom till lokalen tyckte jag att jag kände igen föredragshållaren, mycket riktigt det var ju Björn Alfredsson.
Hade jag vetat detta från början hade jag nog inte åkt med. Sin vana trogen så var han mycket negativ till hyresgästföreningen. Han var dessutom inte särskilt kunnig i det ämne han skulle hålla föredrag om. Tydligen finns det lite folk i Aspudden som skulle vilja prova på detta. Jag uppfattade det som så när jag lyssnade på vilka frågor de ställde.
Visserligen finns det inget vinstintresse i denna formen, men om man tittar på nybyggda kooperativa hyresrätter så är insatsen där 200-300 tusen kronor. Dessutom får man ingen ränta eller uppräkning på insatt kapital om man skulle vilja flytta. Dessutom tror jag det är mycket svårt att skära i kostnaderna för en lite förening och få den att gå runt. Utan det kommer att krävas väldigt mycket av hyresgästerna i kooperativet.
Jag har en känsla av att det inte är så attraktivt
Eftersom det saknades folk på frugans jobb så kom hon inte hem förrän 23:30 så det blev en sen macka och tee

Inga kommentarer: