torsdag 21 januari 2010

Torsdag 21 januari 2010

Östberga ter sig lika moddigt som övriga staden. En sak är vi däremot säker på och det är att vår stadsdel är allra sämst på snöröjning.
En glädjande nyhet är att tiden för Brf Bostadsbackarna på Kinnaredsgränd har gått ut och att SB skickat ut meddelande till alla hyresgäster om att allt återgår till det normala. Många sköna samtal och vänliga hälsningar har inkommit från glada hyresgäster och även bovärdar och miljövärd ar har hört av sig och gratulerat oss för den kamp som vi utkämpat. 4 hus med 96 lägenheter som blir kvar som hyreslägenheter är ju strålande men trots allt en droppe i havet mot vad som fanns innan ombildningarna började Brf Ätten 1 på Slättåkragränd, där har det varit muntlig förhandling i tingsrätten och nu fortsätter kampen mellan juristerna för att så småningom den 18-19 oktober ha en huvudförhandling i Stockholms tingsrätt. Vi har också fått information om att den föreningen har svårt att nå upp till SBAB:s krav om hur många som söker och får lån godkända. Vi har också färska nyheter från Brf Svärdsidan där det bildats en grupp som kallar sig iniativgruppen på grund av misskötseln av föreningen. Läs brevet här in under. Ikväll har de möte i skolans matsal så vi får vl återkomma om vad som hände under detta möte.
Vi har även hör om andra föreningar i vårt område där det händer ungefär liknande saker. Skall med spänning se vad som händer framöver i dessa föreningar.
Under veckan så träffade jag en av de hårdaste av mina kritiker från Brf Farfadern och han tackade faktiskt för allt de arbete vi lagt ned för att sprida information i deras hus. Han erkände att de skulle ha lyssnat mer på oss, för som det ser ut nu så håller det inte länge påstod han. Roligt i alla fall att man kan ändra åsikt och även prata med en motståndare på ett normalt och civiliserat sätt. Det gläder mig.
I vår moderförening Brännkyrka/Hägersten går det utomordentligt dåligt, flera LH läggs ned och inte nog med det så är det mycket brister i kassa och bokföring och det märkliga är att inte regionen säger till på skarpen.
Pratade under dagen med ansvarig i styrelsen för all LH verksamhet och jag undrade varför inga träffar eller möten hållits under hösten m.m. Hon påstod att det finns inget engagemang ute i LH:n, jag tror inte det är fallet utan snarare brist på engagemang och hjälp ifrån föreningens sida. Framför allt så handlar det om ledarskapet för föreningen, som verkar vara bristfällig och där information och annat undanhålls för vissa styrelsemedlemmar. Och är det så att vissa i styrelsen har den uppfattningen att det inte är lönt att satsa på LH:n då är det nog dags att avgå. Jag kan vara den förste att erkänna att man kanske måste se över hela organisationen och hur det framtida arbetet skall se ut men tills dess så måste all LH:n och husombud stöttas ordentligt inte minst i dessa ombildningstider.
Jag måste få berätta lite om min hälsa, eftersom så många ringt, skrivit och undrat varför jag inte fortsatte att blogga. Efter alla trakasserier med avklippta ledningar etc och telefonhot så ville jag ta det lite lugnt. Jag har haft problem med hjärtat men efter förra vekans undersökning så visade det sig att mina kranskärl är i mycket bra skick. HÄRLIGT. En annan orsak har också varit att jag varit hårt engagerad i PRO och har läst in mig på Kyrkoordningen eftersom jag sitter i Kyrkofullmäktige.
Men från och med idag så kör vi som vanligt, och som vanligt blir jag påhejad av min fru som hjälper mig otroligt mycket inte bara med marktjänsten utan även som sekreterare i PRO föreningen i Solberga.
En lite nattmacka utan fett och sedan i säng

Inga kommentarer: