fredag 4 september 2009

Fredag 4 sptember 2009

Idag har jag lusläst stadgarna för Brf Bostadsbackarna och efter det så medan jag häftade sånghäften så kom jag på hur vi skall gå tillväga. 1/10 av de röstberättigade kan skriva till styrelsen och begära att en viss punkt skall tas upp på extra stämman. Sagt och gjort, jag skrev att punkten "Tacka nej till Svenska Bostäders erbjudande" skall tas upp som en punkt och sedan 10 namnunderskrifter från boende med 1:a handskontrakt och folkbokförda på fastigheten. Så vid den extra stämman som skall hållas måste denna punkt tas med på dagordningen. Detta ser jag verkligen fram emot. Skulle vara skönt om vi kan rösta igenom det på en stämma och äntligen få slut på försöken att ombilda i den här fastigheten. Här har de hållit på sedan år 2000 och vid 2 olika tillfällen så har det varet ett klart nej till ombildning. Inte konstigt att hyresgästerna är trötta på denna skit. Många önskar sig bara att allt skall bli normalt igen så att underhållet börjar fungera och allt som behöver göras blir gjort. Allt har varit helt avstannat under tiden från intresseanmälan och fram tills dess vi får ett "NEJ TACK" Hissarna skall bytas, pengar är redan avsatta för detta och när jag pratade med förvaltaren sa hon att de sätter igång direkt efter den 25 september om inte en begäran om förlängning kommer in.
Det är märkligt att i ett demokratiskt Sverige kan 40% blockera resterande 60% under flera år.
Men politiker är helt främmande för vad som försigår i ombildningscirkusen trots alla artiklar i media, TV-reportage, brev m.m. Och enligt Jocke i stadshuset så är allt bara bra, det är bara det han har inte träffat människor som drabbas av det här. Här tycker jag hyresgästföreningen skulle kunna göra en insats. Bjud in ansvariga politiker och samanför dem med de värst drabbade, för är det något politiker avskyr så är det att träffa vanliga människor
Men vi ger inte upp kampen för hyresrätten, men jag tror inte vi skall hoppas på stora förändringar även om det blir ett maktskifte efter valet 2010

Inga kommentarer: