fredag 21 augusti 2009

Fredag 21 augusti

Torsdagskvällen var jag på möte i kyrkofullmäktige, vi hade valupptakten och gick igenom vad vi skall göra fram till valet den 20 september. Kom hem sent och orkade inte blogga utan sparade allt till ikväll.
På förmiddagen hade vi medlemsmöte i PRO Solberga. Inbjudna till detta möte var Hörsam som visade hjälpmedel och även sålde en del. Ett trevligt möte med övervägande delen damer som önskade att jag skulle bjuda in lite herrar till jubileumsfesten den 25 september.
Under eftermiddagen pratade jag med en del hyresgäster i Ätten 1, bland annat1 som skall flytta till Älvsjö. En ensamstående mamma med barn utan jobb har fått lån av Swedbank, vilket jag har svårt att tro. Bankernas skärpta krav borde inte släppa igenom något sådant det mest roliga jag hört under dagen är att jag har köpt hela fastigheten Familjen 1 och ombildar den. Ni förstår hur mycket information det behövs i det här området för att få folk att förstå hur en ombildning går till. Jag är inte rasist, men jag förvånas över hur lite kunskap invandrarna tar åt sig i den här processen. De tror fortfarande att man äger sin lägenhet, att man inte behöver betala skatt på vinsten man gör när man säljer den. Det mest otroliga är att de litar blint på konsulterna, de har sagt att man kan tjäna 400 till 500 tusen kronor när man säljer. De förstår inte sammanhanget mellan tillgång och pris och hur räntorna påverkar. Många här i Östberga jobbar helt svart och Blustep har ett Clondike här och tjänar otroliga penga på helt oförstående invandrare. Det är bara de som tar lån i sån tvetydig bank, och tror att allt skall ordna sig.
Det enda jag kan hålla med dessa människor om är att Svenska Bostäder under de senaste 5 till 6 åren har blivit så mycket sämre på att sköta lägenhetsbeståndet. Medvetet eller omedvetet skapar detta argument för en försäljning som många gånger är svår att bemöta.
I morgon Lördag är det Årstafältets Dag kom gärna och kolla vår enda Landskapspark, prova på modellflyg eller spela lite golf eller titta på Rugby. Eller kanske bara en skön picknick om vädret tillåter.
Vi ses på fältet

Inga kommentarer: