onsdag 24 juni 2009

Onsdag 24 juni 2009

Idag trodde jag att jag skulle få en riktig vilodag. Men ack telefonen har gått varm idag med synpunkter från alla möjliga håll i ombildningsfrågor. Det som berörde mig mest var en dam i medelåldern som ringde och berättade hur det har blivit efter det hon köpt sin lägenhet. Allt har blivit dyrare och inte alls som föreningen och konsulten lovat. Hon hade dessutom trott att hon skulle få tvätta i SB tvättstuga här i området och hon var mäkta förgrymmad att hon inte kom in i tvättstugan dessutom nekade bovärden att komma och åtgärda felen i hennes lägenhet för hon trodde ju att SB fortfarande skulle göra detta. Det tog mig 1 timme att förklara för henne så att hon förstod vad som händer när hon köpt sin lägenhet. Innan vi avslutade samtalet så sade hon att om hon visst allt detta så skulle hon aldrig ha köpt. Hon tackade för min vänlighet att ge henne tid att förklara allt och på ett sätt att hon förstod. Detta kändes oerhört skönt en dag som denna.
Vid lunchtid så var jag på väg ut när ett gäng småkillar haffade mig på gården och ville prata en stund. Givetvis så satte vi oss i min lilla trädgård och började prata. De undrade varför det inte var något vatten i bassängen varför det inte finns någon lokal där pojkarna skulle kunna träffas och fika och ha lite kul. Jag ringde stadsdelsnämnden på stående fot och undrade varför bassängen var tom, men som vanligt visste de ingenting. De lovade återkomma i ärendet imorgon, och det nöjde sig pojkarna med. Lokalen hade jag inget riktigt svar på åt dem, eftersom vi själva inte har någon lokal ens för våra möten. Men jag berättade för pojkarna om situationen med lokaler i hela Östberga och lovade dem att om vi får en lokal framåt hösten så skall vi försöka göra något för de här ungdomarna. Vi gjorde sällskap upp till kiosken där jag bjöd dem på en mjukglass vilket blev uppskattat och vi skildes med mors mors farsan.
Under kvällen hade vi styrelsemöte i S föreningen och la upp riktlinjerna för höstens öppna möten. Vi fick också information om hur EU valet gått här i Östberga och enligt vår ordförande så fick S 44 % av rösterna i Östberga med andra ord så skiljer vi oss från andra områden på ett markant sätt. Tydligen så har den dörrknackning som vi genomförde gett resultat. I föreningen är vi ganska överens om att vi måste börja tänka nytt om vi överhuvudtaget skall ha en möjlighet att återta Stockholm.
Gun och jag avslutar kvällen med en kall bira och en macka på balkongen

Inga kommentarer: