onsdag 27 maj 2009

Onsdag 27 maj 2009

Tog långledigt i helgen och vilade upp ordentligt med familj, barn och barnbarn. Härligt att få njuta ordentligt av och med familjen.
På måndagen bar det iväg på bussresa med 3 PRO föreningar, Solberga, Brännkyrka och Spånga. Vi styrde kosan till södra Dalarna och Hedemora, där fick vi en resa runt Husbyrundan mellan hytter och nedlagda bruk och genom Svea skogs marker vi besökte även Polhems museumet i Stjärnsund. Detta var en resa på ca 6 mil i den ekologiska kulturstigen. Helt fantastisk upplevelse. Natten tillbringade vi på Hedemora Stadshotell, ett härligt gammalt charmigt hotell som fortfarande har lite stil. Förmiddagen besökte vi givetvis den gamla Teaterladan i Hedemora som byggdes 1820 och är landets äldsta och där spelas det fortfarande teater och lite annat. Därefter gick färden till Sundborn och en visning av Carl & Karin Larssons gård. Detta är en fantastisk samling av både konst och textilier och mycket annat, dessutom är allt i ett utomordentligt fint skick. Vi åt en härlig lunch i anslutning till gården innan bussen avgick mot Stockholm, och 2 härliga dagar med ett härligt gäng pensionärer avslutades.
Onsdagen var det dags för lite demonstration vid Mynttorget för vår orättvisa skatt och direkt därifrån till styrelsemöte i PRO Samorganisation vari jag deltog för första gången. Vi började med lunch med våra kollegor från Malmö och Göteborg och därefter möte i Stadshuset. Vi är två nya i styrelsearbetet och vi blev väl omhändertagna och välinformerade både om organisationen och vad det förväntas av oss. Vår ordförande Barry känner jag sedan tidigare men de andra medlemmarna var för mig helt okända, men det kändes bra och jag kom fort in i diskusionerna.
Kvällen har jag fått ägna mig åt att besvara mejl och skriva ett utkast till ett utskick i en förening som lever under "ombildningshot". Blev också lite förvånad när jag gick genom posten att Södermalmsföreningen delar ut flygblad i Östbergabornas brevlådor och stör det arbete vi gör här genom skicka ut detta och påstå att vi inom rörelsen inte är eniga. Det blir man förbannad över och jag tänker skriva till föreningen om det här.
Lite TV och en lite kvällsmacka i sällskap med Gun och sedan i säng

Inga kommentarer: