lördag 4 april 2009

Fredag 3 april 2009

Ibland undrar jag vem som egentligen bestämmer. Är det de förtroendevalda eller är det tjänstemännen. När man läser följande på regionsordförandens blogg:
"Idag beslutade vi att ge juridiskt stöd till medlemmar som vill driva frågan om ombildning rättsligt. Viktigt att vi som organisation backar upp medlemmar även när det kniper till ordentligt. Våra medlemmar som kämpar måste känna organisationens stöd och kunskap backar upp ordentligt"
Hur ofta har jag inte hört från juridiska enheten på regionen att ett sådant mål kan man inte vinna och att det kostar pengar, men då är det när tjänstemännen har bestämt.
När ordföranden har bestämt sig för att bestämma något då går helt plötsligt samma sak helt utmärkt. I alla fall känns det bra att regionen ställer upp ordentligt nu och att våra efterkommande får bättre stöd och hjälp än vad vi fått i samma ärenden. Jag har förståelse för att regionen blev överrumplad av explosionen av ombildningar och inte hade rätt och tillräcklig kunskap i ämnet. Detta utesluter dock inte att man hade kunnat ställa upp med juridisk hjälp i alla solklara fall. Solklara för oss men inte för den juridiska enheten. Fortfarande har vi medlemmar som skulle behöva juridisk hjälp, där de helt fräckt tagit deras källarförråd och gjort om dessa till tvättstuga. Deras saker har de kört till ett magasin i Södertälje. Dessutom borde det ske en omförhandling av hyran när de tappat sitt förråd.
Men kanske är det så att ett sånt mål går inte att vinna i någon instans och då är det inte intressant. Jag tycker det är skrämmande att se hur man värderar medlemmarna med helt olika utgångspunkter. Vi har haft många såna fall här i Östberga och inget av dem har regionen gått vidare med. Därför får jag frågan från några av våra 230 medlemmar här ute i bushen "Vad får jag egentligen för medlemsavgiften"

Inga kommentarer: