torsdag 5 mars 2009

Torsdag 5 mars 2009

Idag har jag ägnat dagen åt att läsa in mig på Nya Årstafältet. Det var ju Arkipelag som van arkitekttävlingen och tydligen är det den som stadsbyggnadskontoret tänker använda som utgångspunkt. Det har nu visat sig att Östberga inte får någon större anknytning till fältet som utlovades när projekteringen startade. Vi kommer fortfarande att vara en satelistat eller en helt fristående ö i södra delen av Årsta.
Jag har också ring runt och försökt ragga upp lite pengar för våra aktiviteter vad gäller Årstafältet. Vi vill informera hyresgästerna i vårt område vad de kommer att gå miste om när det byggs på fältet och att det inte blir bättre kommunikationer vid utbyggnaden. Barnfamiljerna här kommer att mista sin uteplats, de har ju tidigare förtätat Östberga och byggt på varenda grön plätt. Nu vill de ta fältet ifrån oss också, vår enda gröna lunga på södra sidan av stan och ett populärt tillhåll för våra dagisbarn och skolbarn.
Jag ringde givetvis vår regions ordförande och chefen för boutvecklingsenheten. Boutvecklingen tycker det är en bostadspolitisk fråga och regionsordföranden skulle kolla vad han kan göra. I väntan på det, som jag av erfarenhet vet kommer att ta lång tid så skrev jag ett brev till föreningen Brännkyrka-Hägersten och tiggde pengar till denna informationskampanj, när jag också vet att föreningen har ett enormt överskott som man skjuter framför sig varje år.
Jag är visserligen inte så hoppfull när det gäller föreningen, eftersom samarbetet mellan LH Östberga och moderföreningen aldrig funkat ordentligt, vad det nu beror på.
Jag hoppas verkligen att någon har en slant över till oss, eftersom vi numera måste även betala för lokalerna i detta område sedan vi tappat vår föreningslokal när husen såldes. Med andra ord vi kämpar i motvind på alla fronter och behöver just nu all den hjälp vi kan få var den än kommer ifrån

Inga kommentarer: