måndag 5 januari 2009

Måndagen 5 januari 2009

DN hade en stor artikel idag om bostadspriserna, och experterna tror att under 2009 kommer priserna att falla mellan 10-20 %. Dyster rapport men den har ju många orsaker som spelar in. Det finns också ett väldigt stort utbud just nu. Artikeln varnar också de som har stora lån att värdet på lägenheten kommer att understiga vad de lånat och då blir det problem med banken. Jag har åkt runt i vårt område här och nästan i varje hus i brf finns det lägenheter till försäljning. Jag räknade till 20 st bara här i Östberga, och dessa orenoverde lägenheter står väl längst ner på listan. Jag träffar mycket folk när jag rör mig i området, och en del erkänner ju nu att vi hade rätt både om fusket, kalkylerna. Alla jag har pratat med har fått en betydligt dyrare månadskostand för bostaden än den de hade när de hyrde av SB. Mest synd tycker jag om dem som lånade pengar av Blue Step banken. Ibland undrar jag också om vi gjorde tillräckligt mycket i hgf, om vi var tillräckligt tydliga i vår argumentation och att vi inte angrep konsulterna mycket hårdare än vad vi gjorde. Vi har lärt oss otroligt mycket under resans gång, synd bara att det drabbar så många som har det sämst ställt här i samhället, och att vi har svårt att hitta formerför att hjälpa dessa medlemmar nu när de behöver det som mest. Men kampen kommer att gå vidare de hus som fortfarande är hyresrätter skall så förbli

Inga kommentarer: