söndag 24 oktober 2010

Söndag 24 oktober 2010

Jag blir lite förundrad när jag läser Terjes blogg om att vi i framtiden inte skall jobba juridiskt utan skapa opinion före köpstämman. Skall vi lämna alla de behövande medlemmarna helt utan juridisk hjälp om det fuskats vid köpstämman eller någon anna oförätt framkommit.
Dett är förbundets ställningstagande, de har ju hela tiden haft den inställningen att det inte skall prövas i tingsrätten över huvud taget. Och detta har regionen att förhålla sig till. Vi har ju flera exempel på där HGF dragit sig tillbaka i tingsrätten och inte gått hela vägen ut. Jag tycker dett är djup olyckligt, först ber man en del hyresgäster att fronta med namn och allt vid en klandran och sedan drar man sig tillbaka och lämnar de som frontat i sticket. Inte ens ett tack eller en rimlig förklaring varför man drar sig tillbaka. Jag vet flera medlemmar som är förbannad på detta handlingssätt, och jag har full förståelse för detta.
En annan sak som måste upp på bordet är hur medlemmar handskas med medlemmarnas pengar. Hela styrelsen är ju ansvarig för vad kassören gör och jag tycker att moderföreningarna som har oegentligheter bland sina LH skall ha den policyn att man alltid polisanmäler oegentligheter oavsätt summa.
Man måste sända signalen till alla i förtroendeställning att så här gör vi vivid alla slags försnillningar av pengar ur medlemskassan.
Man bör också utveckla revisionerna, och revisorerna får inte slentrianmässigt skriva ut dessa revisorsintyg utan en grundlig revision.
Framförallt bör oegentligheter som upptäcks inte skickas till moderföreningen utan till ekonomienheten i regionen. Så slipper vi ifrån att moderföreningen sopar det under mattan, för det är ju skämmigt att ha LH:n som försnillar pengar.
Leve Hyresrätten

Inga kommentarer: