onsdag 24 mars 2010

Onsdag 24 mars 2010

Idag på morgonen så var det styrelsemöte i Samorganisationen i PRO. Det börjar närma sig årsmöte så verksamhetsberättelser m.m. skall skrivas under eller redigeras ytterligare. Vi filar också på ett uttalande om föreningslokaler i samband med årsmötet riktat till de styrande. Föga trorligt att det hjälper med sittande styre men förhoppningsvis kan vi förankra det hos opositionen. Det gamla 0-taxan borde återupplivas så att föreningslivet kommer igång igen, allt kan inte bedrivas på nätet utan den fysiska kontakten behövs också. Jag har av valberedningen blivit tillfrågad om jag ställer upp som ordinarie ledamot under 2 år och det har jag tackat ja till. Därför att jag tycker att vi äldre hörs för dåligt i det offentliga rummet och det vill jag gärna vara med och ändra på och då är vi en bra organisation med över 450 tusen medlemmar som kan ändra på detta.

Efter att ilska och fristration lagt sig sedan gårdagskvällen årsmöte i B-H så inser jag vilket viktigt arbete LH Östberga har att lägga ned på att förändra moderföreningens sätt att bemöta både medlemmar och LH:n. Vi skall ligga i framkant överallt när det gäller utvecklingen av både LH och moderförening. Vi har diskuterat lite i föreningen om vi kanske skall starta ett samarbete med några LH som liknar vårt och utbyta tankar och erfarenhetr i både föreningsdrift, medlemsvård och inte minst ombildningar. Vi har också tittat på en annan möjlighet, eftersom vi ligger mitt emot Årsta och bara tvärs över det berömda Årstafältet. Årsta tillhör föreningen Syd-Ost och det borde kanske vi också göra med tanke på att man skulle få helt andra förutsättningar att driva frågorna kring Årstafältet med de kringliggande föreningarna. B-H är inte alls intresserade av denna problematiska fråga, de är inte ens intreserade av utvecklingen i Årstadal och absolut inte tar till vara den potential av medlemmar som finns i detta område.
Vi kommer och diskutara dessa frågor ordentligt under vår konferensresa den 17 maj. Om möjligt någon på Regionen skulle kunna komma och belysa dessa frågeställningar ordentligt för oss.
På planeringsstadiet men vi får återkomma till det

Inga kommentarer: